قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از نرخ مطلوب متوسط بازدهی موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر علی رغم وضعیت بازار نامناسب تولید و رکود حاکم خبر داد.

بازدهی مطلوب موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مهندس مهدی عزیزیان در جلسه معارفه فرهاد قبادی به عنوان مدیر عامل جدید سازمان اقتصادی رضوی، اظهار داشت: در یک دوره پنج ساله با برنامه‌‌ریزی و تدابیر صورت گرفته، روند رو به رشدی در موسسات تولیدی و صنعتی آستان قدس رضوی حاکم و موجب شد میزان متوسط بازدهی عملکرد در این موسسات تا 30 درصد افزایش یابد.

وی با بیان این که موفقیت به دست آمده، حاصل تلاش و زحمات کلیه مدیران عامل و کارکنان موسسات بوده است، گفت: روزی که بنده در سازمان اقتصادی رضوی به عنوان مدیر عامل منصوب گردیدم، علاوه بر بدهی حدود 40 میلیاردی، با چالش‌هایی جدی همچون تحریم‌های ظالمانه، تورم بالا، بحران سرمایه در گردش، مشکلات ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، کمبود منابع آبی و نوسانات آب و هوایی و محدودیت‌های بودجه عمرانی دولت روبرو بودیم که ادامه کار را سخت می‌کرد.

عزیزیان افزود: در چنین شرایطی با جدیت وارد شدیم و مجامع شرکت ها را به صورت منسجم برگزار و با برنامه‌ریزی و تدبیر موفق شدیم برخی شرکت‌های در حال رکود و ورشکستگی را به رونق رسانده و سایر شرکت‌ها را قوی‌تر و مقتدرتر اداره نماییم.

 

افزایش فروش تجمیعی شرکت ها به دو برابر

وی تصریح کرد: به لطف الهی و عنایات خاصه حضرت رضا علیه‌السلام، امروز وضعیت سوددهی، توسعه و رقابتی موسسات  اقتصادی آستان قدس رضوی رضوی در ابعاد مختلف بسیار خوب و قابل دفاع است و از نگاه آمار می‌توان به دستاوردهایی همچون افزایش فروش تجمیعی شرکت ها به دو برابر، افزایش سود خالص تجمیعی به بیش از چهار برابر، ارتقای سود تقسیم شده شرکت‌ها به 2.5 برابر و بازدهی شرکت ها به دو برابر یعنی قریب به 30 درصد اشاره کرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: یک اقدام بسیار مهم، تعدیل نیروهای موسسات بود که اهمیت زیادی داشته و از 8500 نفر به 6000 نفر کاهش یافت. همچنین مبلغ40 میلیارد تومان طلب سنواتی این سازمان در سال‌های دورتر که وصول آن با مشکل مواجه و به فراموشی سپرده شده بود، با برنامه ریزی و پیگیری بخش حقوقی حدودا به 13 میلیارد تقلیل یافت که این پروسه همچنان در دست پیگیری است.

 

بحران‌ها را پشت‌سر گذاشتیم

رئیس هیئت مدیره سازمان اقتصادی رضوی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بخش کشاورزی و بحران بی‌آبی کشور گفت: با برنامه‌ریزی برای استفاده از سیستم‌های پیشرفته آبیاری و تجهیز بیش از 85 درصد مزارع و باغات به سیستم مکانیزه آبیاری، امروز از بسیاری موسسات مشابه جلوتر هستیم. همچنین رسیدگی و بازسازی باغات پسته و زیتون، اجرای الگوی کشت ، توسعه کشت گلخانه‌ای و مکانیزه‌سازی تولید، راه‌اندازی بزرگ‌ترین سایت تولید نشاء در کشور از اقدامات مهمی بوده که به انجام رسیده است.

وی با بیان این که تلاش شد در هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل از افراد خبره استفاده شود، به تغییرات برنامه ریزی شده هیئت مدیره‌ها و مدیران این سازمان اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های به عمل آمده، شرکت‌های زیان‌ده از جمله کشت و صنعت‌های سرخس، سمنان و اسفراین با همان امکاناتی که داشته‌اند، به شرکت های سود ده تبدیل شدند.

عزیزیان افزایش بازدهی در موسسات دامپروری و کشاورزی را حاصل برنامه ریزی علمی دانست و افزود: با توجه به 500 هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی در مزرعه نمونه در سال اخیر 114 تن محصول از هر هکتار برداشت کرده‌ایم و افزایش متوسط شیر تولیدی از 32 کیلو به 34 کیلو برای هر رأس دام در 6 ماهه نخست سال جاری و تولید روزانه حدود 120 تا 130 تن شیر باکیفیت بالا از جمله موفقیت‌های این بخش است.

وی با بیان این که به دلیل کمبود بودجه‌های عمرانی دولت‌ها در سال‌های اخیر در عرصه ساخت‌وساز در کشور شاهد رکود هستیم، بیان داشت: اینکه شرکت‌های ساختمانی با این وضعیت بتوانند نفس بکشند، شبیه معجزه است، اما شرکت‌های عمرانی آستان قدس رضوی کارهای مهمی انجام داده‌اند و به لحاظ سابقه و تجربه‌ای که دارند، از سوی سایر نهادها و سازمان‌ها پروژه‌هایی به این شرکت‌ها واگذار می‌شود که نشان از پتانسیل، جایگاه و توانایی آنهاست.

وی افزود: شاخص ترین موضوع در این رابطه، واگذاری پروژه راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد است که در دولت قبلی به ما واگذار شد.

عزیزیان در رابطه با شرکت «مهاب قدس» و شرکت‌های جدید نیز گفت: طی سال‌های اخیر با پیگیری‌های به عمل آمده، آستان قدس رضوی صاحب یک عضو هیئت مدیره این شرکت شد.

وضعیت کارخانجات قند و شکر خوب نیست

وی با اشاره به مشکلات پیش روی تولید قند و شکر اظهار داشت: کارشناسان اطلاع دارند که در این بخش چه بر ما می‌گذرد! قیمت تمام شده شکر تولیدی در کارخانه قند تربت حیدریه - مجهز به ماشین‌آلات جدید - حدود 2400 تومان است در حالی که قیمت فروش شکر 2300 می‌باشد. در این زمینه با هیچ منطقی نمی‌شود ادامه کار داد. قراردادهایی که با کشاورزها بسته شده، پیش پرداخت‌ها، وام‌های بانکی همه و همه در گرو  سوددهی محصول است که متأسفانه محقق نمی‌شود.

عزیزیان با تأکید بر این مطلب که برای تکمیل، تجهیز و توسعه سیستم تولید اقتصادی مجموعه آستان قدس رضوی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم، گفت: به طور مثال در سال‌های گذشته شرکت‌های نخریسی مشکلات عدیده داشته‌اند که با تدابیر اندیشیده شده، مشکلات شرکت نخریسی و نساجی خسروی حل شده و مشکلات تولیدی، بازار، نخ و... مرتفع گردیده و امروز این صنعت به سوددهی قابل توجهی رسیده است.

رئیس هیئت مدیره سازمان اقتصادی رضوی در ادامه بحث شرکت‌های زیان‌ده آستان قدس رضوی گفت: شرکت کمباین از جمله شرکت‌های تحویلی دولت بابت بدهی به آستان قدس رضوی در دو دهه قبل بوده است که به دلیل مشکلات مدیریتی در حال ورشکستگی کامل بود، اما با تغییراتی که صورت گرفت، به تدریج به شرایط تولید و سودآوری بازگشت. در شرایطی که خرید کمباین به دلیل قطع تسهیلات بانکی از سوی دولت تقریبا به صفر رسیده بود ، افزایش سرمایه دادیم و شرایط شرکت در بورس را بهبود بخشیدیم. در نهایت، سهام شرکت از 26 تومان به 138 تومان رسید و با ریسک‌هایی که در تولید شد، توانستیم سهام را به حدود 176 تومان رسانده و سهام آستان قدس رضوی را نیز به حدود 75 درصد افزایش بدهیم. سپس با قیمت گذاری جدید کمباین، شرکت به سوددهی مناسب دست یافت.

 

تولید 50 هزار ویال فاکتور 8 برای سال 94

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: در بحث داروسازی حرکت‌های بسیار خوبی برنامه‌ریزی شده است. شرکت داروسازی قبلا فقط در تولید سرم و چند قلم دارو  بطور محدود فعالیت‌ می‌کرد، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته، تولیدات داروسازی در حوزه‌ها و شاخه‌های مختلف رشد و توسعه یافت که مهم‌ترین آنها فاکتور هشت است که در حال حاضر از خارج وارد می‌شود. مراحل مطالعات بالینی و آزمایشگاهی آن پایان یافته و سهمیه تولید50 هزار ویال برای سال 94 به هلدینگ داروسازی ثامن واگذار شده است.

وی همچنین به تغییرات انجام شده در بخش صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: در شرکت‌های تولیدی خمیرمایه، آرد، لبنی، نان، فرآورده‌های غذایی، تغییرات و توسعه‌ زیادی انجام و پروژه‌های نوسازی اجرا شده است که از جمله آن‌ها خط تولید جدید شرکت لبنی رضوی است که به زودی افتتاح خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره سازمان اقتصادی رضوی در پایان ضمن خوشامد گویی و آرزوی توفیق برای فرهاد قبادی، از رحیم مهدیزاده، سرپرست سازمان اقتصادی رضوی تقدیر کرد و گفت: همچنان در خدمت همکاران محترم با عنوان رئیس هیئت مدیره خواهم بود و در فرصتی مناسب طی مصاحبه ای کامل از وضعیت سازمان اقتصادی و شرکت های وابسته به تفصیل سخن خواهم گفت.

فرهاد قبادی نیز ضمن خرسندی از فرصت خدمت در آستان مقدس رضوی، اظهار امیدواری کرد بتواند در طول خدمت، تجربیات خود را برای ارتقا و شکوفایی بیش از پیش مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی به کار گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.